Tachograf to nic innego jak urządzenie, które rejestruje i zapisuje stany aktywności kierowców, długość i czas przebytej trasy oraz wszelkie inne stany. Zgodnie z prawem unijnym, użytkowanie z tachografów cyfrowych jest obowiązkowe we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii. Każdy kierowca, przełożony, kontroler czy obsługa warsztatu przeprowadzającego kalibrowanie ma możliwość sporządzenia odpowiedniego wydruku. Wydruk może zostać zrealizowany na papierze z drukarki termicznej tachografu albo wyświetlony na wyświetlaczu danego urządzenia.

 

Jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego?

Na wydruku z tachografu cyfrowego, powinny znaleźć się następujące informacje:
– data
– typ wydruku
– rodzaj i kraj pochodzenia karty
– numer i data ważności karty
– dane pojazdu
– rodzaj tachografu
– ostatnia kalibracja
– ostatnia kontrola drogowa, data aktywności przedstawionych na wydruku
– części aktywności kierowcy
– nr slotu na którym zalogowano kartę kierowcy, nr rejestracyjny pojazdu na którym zalogowano kartę, licznik początkowy w momencie logowania oraz po wylogowaniu
– formy aktywności
– podsumowania: godzina i kraj przekroczonej granicy, aktywności, braku karty w tachografie, jazdy w załodze
– wszelkie usterki
– podpis kierowcy

 

Kiedy należy niezwłocznie wykonać wydruk z tachografu?
Jeżeli kierowca nie może używać własnej karty, bo karta może być uszkodzona, jest niesprawna lub z określonych powodów została skradziona kierowcy, to musi on wykonywać wydruki z tachografu cyfrowego celem wypełnienia wszelkich zobowiązań dotyczących gromadzenia i przechowywania danych nawiązujących do aktywności kierowcy. Wydruki należy wykonywać w następujący sposób:

1. gdy zaczynamy swoją trasę,
na każdym wydruku z tachografu cyfrowego kierowca wprowadza wszystkie niezbędne dane, czyli:
1. swoje dane identyfikacyjne:
– nazwisko,
– numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy,
– podpis kierowcy,
– okresy wykonywania „innej pracy”, „okresy gotowości”, przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku,
– gdy kończy swoją trasę,
2. na wydruku z tachografu cyfrowego, na którym powinny być widoczne okresy zarejestrowane przez tachograf cyfrowy, kierowca wprowadza
– okresy: wykonywania „innej pracy”, „okresy gotowości”, przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku – od momentu sporządzenia wydruku wykonanego – gdy kierowca rozpoczyna swoją trasę,
– swoje dane identyfikacyjne:
– nazwisko,
– numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy,
– podpis kierowcy
Każdy taki wydruk kierowca powinien posiadać przy sobie przez następne 28 dni od dnia sporządzenia i okazywać wydrukowanie przy każdym wezwaniu służb kontrolnych.

Kiedy nie możemy wykonać wydruku 24 godzinnego z karty kierowcy?

Wydruku 24 godzinnego z karty kierowcy nie wykonamy z dnia w którym karty nie było na płycie głównej komputera tachografu. Nawet w sytuacji gdy kierowca dokona wpisu manualnego.

 

Jak przestawić zegarek w tachografie cyfrowym?

Tachograf cyfrowy to znacznie bardziej zaawansowane urządzenie niż jego poprzednik analogowy. Bowiem pracuje on według czasu uniwersalnego UTC, który jest wykorzystywany w systemie tachografów cyfrowych. W rezultacie oznacza to, że czas ten jest niezależny wobec wszystkich stref czasowych. Dodatkowo samego uniwersalnego czasu UTC nie możemy przestawić, a sama przestawienie godziny w urządzeniu dotyczy tylko tzw. czasu lokalnego na tachografie. Oznacza to, że kluczową rolę gra program, który analizuje naruszenia i rozlicza czas pracy. To właśnie ten program, we własnym algorytmie, potrafi dokonać przesunięcia strefy czasowej. Dodatkowo, sama zmiana czasu zależna jest od tego w jakim kraju zarejestrowany jest pojazd. Co więcej, niektóre systemy potrafią dokonać korekty dokładnie o wskazanym czasie, inne natomiast dostosowują wszystkie swoje ustawienia dopiero po zatrzymaniu naszego pojazdu. Dzięki tej ważnej funkcji nic nie jest w stanie zaburzyć naturalnego zapisu jazdy dokonanego przez tachograf w czasie UTC.